by
on
under
Permalink

Dagens spelmarknad

När det kommer till dagens spel så är det en väldigt stor skillnad gentemot om man kollar på hur marknaden såg ut för ungefär 10-15 år sedan. Om man köpte ett spel då så fick man original titeln för cirka 300kr och efter några månader kunde företaget ha släppt ett expansions-pack, dessa pack kunde variera i pris på allt ifrån 150-300kr. I gengäld så innehåll de oftast tillräckligt för att vara värt det. I dag får man tyvärr en annan visa.

GamesNär det kommer till dagens spelmarknad så är det oftast en känsla utav att spelutvecklarna medvetet tar bort kärnkomponenter till spelet för att sedan erbjuda dem på sidan som ett så kallat ”DLC” pack. DLC står för Downloadable Content. Tidigare så kunde företagen erbjuda stora bonusar för dem som var villiga att betala för ett spel som ännu inte släppts. Detta trots att spelutvecklaren ändå var en av de största på marknaden. Fördelen med att kunna förhandsboka spel är att man kan ge pengar till ett företag som kan behöva dem när de kanske inte ekonomiskt hållbar men du vill stödja dem ändå. Nackdelen är att många utvecklare missbrukar detta förtroende av folks goda vilja och det finns många dokumenterade fall där man tagit pengarna och sedan stuckit.

Det sista om den moderna spelmarknaden som är verkligen unikt är webbsajter som Kickstarter som låter dig att betala för en idé eller ett concept du tror på och beroende på hur mycket du betalar desto större ”gåva” får du tillbaka. Detta fenomen kallas ”crowdfunding” och man låter åskådarna betala i förskott för att få en garanti på att produkten kan tillverkas. Det andra unika är via Valve’s program Steam. De har ett projekt som kallas Greenlight och detta låter små självständiga spelutvecklare ladda upp demos av sina spel och via Greenlgiht kan spelarna själva rösta fram spel som är bra. Dessa spel hamnar då officiellt på Steams egna marknad.